21 augustus 2024

Wat is speciaal transport?

speciaal transport

Je ziet wel eens vrachtauto’s rijden met een bordje convoi exceptionnel op de oplegger. Dit betekent dat deze vrachtwagens belast zijn met speciaal transport. Dit zijn zware en uitzonderlijke transportklussen, zoals het vervoer van technische machines. In dit artikel zullen we dieper ingaan op wat speciaal transport inhoudt en welke regels er verbonden zijn aan dit uitzonderlijk transport.

Wat is speciaal transport?

Wanneer spreek je nu over speciaal transport? Exceptioneel of uitzonderlijk transport heeft betrekking op zware en bijzondere transportklussen. Hierbij moeten goederen getransporteerd worden, die eigenlijk niet zomaar zijn toegestaan op de weg, omdat ze te zwaar zijn of qua afmetingen niet toegestaan zijn. Toch moeten uiteraard ook dergelijke goederen op hun bestemming aankomen. Om deze producten op hun plek te krijgen, is een speciale vorm van transport ontstaan: convoi exceptionnel oftewel exceptioneel/uitzonderlijk/speciaal transport. Niet ieder transportbedrijf mag convoi exceptionnel zo maar ondernemen. Er is namelijk een vergunning of ontheffing voor nodig. Wil je jouw eigen transportbedrijf beginnen en wil jij je graag bezighouden met dit speciaal transport? Houd hier dan rekening mee met extra opleidingen, aanvragen vergunningen en dergelijke.

Voorbeelden van uitzonderlijk transport

Welke goederen worden nu met exceptioneel transport vervoerd? Denk hierbij aan goederen, zoals:

  • Technische machines
  • Bouwmaterialen
  • Zonnepanelen
  • Reactor
  • Silo’s
  • Windturbines
  • Onderdelen van turbines
  • Chalets
  • Stacaravans
  • Bladen

Lengte en breedte transport

Bij speciaal transport kunnen de goederen wat betreft afmetingen in breedte of lengte te groot zijn. Speciaal transport is in Nederland een breedte groter dan 2.75 meter. Valt de breedte buiten deze afmeting, dan is er sprake van breedte transport. Er zijn ontheffingen aan te vragen tot een breedte van 4.5 meter. De hoogte van de goederen moet lager dan 4 meter zijn. Wanneer je goederen juist te lang zijn, dan heb je te maken met lengtetransport. De lengtes van dit speciaal transport zijn in Nederland opgenomen in de regeling voertuigen, te vinden in een handig overzicht bij het RDW. Over het algemeen geldt een lengte van 18.75 meter bij een vrachtwagen en een lengte van 16.5 meter bij een trekker-oplegger. Het gewicht dient onder de vijftig ton te blijven, anders spreek je van speciaal transport op basis van gewicht.

uitzonderlijk transpot

Hoe wordt speciaal transport uitgevoerd?

Door de aparte afmetingen of het grote gewicht van de goederen bij speciaal transport, wordt deze manier van transport niet met een standaard vrachtauto uitgevoerd. Transportbedrijven die een vergunning of ontheffing hebben voor speciaal transport hebben speciale trucks beschikbaar met een krachtigere motor dan de normale vrachtwagens. Deze sterke motor zorgt ervoor dat zware goederen als silo’s en turbines makkelijk getransporteerd kunnen worden. Bij grote goederen is een speciale oplegger noodzakelijk met meerdere assen, zodat een hoger gewicht en langere lengte veilig vervoerd kunnen worden. Er zijn ook uitschuifbare opleggers mogelijk, die in lengte verstelbaar zijn. Als laatste kunnen diepladers gebruikt worden. Deze opleggers vervoeren de goederen verlaagd tussen de wielassen, waardoor ze makkelijk onder bruggen door vervoerd kunnen worden. Dit zorgt echter wel voor hindernissen bij drempels of spoorwegovergangen.

Begeleiding op de weg

Niet alleen zijn speciale vergunningen nodig bij exceptioneel transport, maar ook kan er begeleiding op de weg nodig zijn. Bij extra begeleiding rijden een of meerdere wagens mee met de truck. Soms is zelfs een alternatieve route nodig, die het speciaal transport moet volgen. Voorbereiding is hierbij het belangrijkst. Het kan namelijk zo zijn dat er straatmeubilair tijdelijk verwijderd moet worden, zodat het uitzonderlijk transport langs kan rijden.

Kosten van speciaal transport

Het is lastig om een vaste prijs te geven voor convoi exceptionnel. Het prijskaartje is namelijk afhankelijk van de ontheffingen die afgedragen moeten worden, het gewicht van de goederen (voor de brandstofkosten) en hoeveel materieel voor het transport nodig is. Daarnaast kosten dingen als extra begeleiding en aanpassingen in het straatmeubilair ook geld. Reken ongeveer op een prijs tussen de €1500 en €4500 voor je transportklus.

Terug naar nieuwsoverzicht