Wanneer je in de transportsector zit en met de vrachtwagen door landen buiten Nederland moet rijden, kun je te maken krijgen met Maut. Dit is een bepaalde tol die geheven wordt voor zwaar vrachtverkeer dat gebruikmaakt van de tolwegen van een bepaald land. Maut wordt bijvoorbeeld geheven in Duitsland en meer landen door Toll Connect. Wil jij nu weten wat Maut is en hoe dit tolbedrag berekend wordt? Lees het hier in deze blog.

Wat is Maut?

Maut is een bepaalde tol die je voor al het zware vrachtverkeer in Duitsland betaalt, wanneer deze vrachtwagens rijden over de snelwegen waar tolheffing van kracht is. Maut wordt niet alleen in Duitsland geheven, ofschoon het een Duitse term is. Andere landen waar je Maut moet betalen op bepaalde wegen zijn:

De tolplicht geldt op alle autosnelwegen in Duitsland, inclusief de tankstations en parkeerplekken, rijkswegen en soms ook de federale wegen die binnen de bebouwde kom zich bevinden. Maut geldt niet voor personenauto’s en wordt geheven door organisatie Toll Connect.

Hoe kun je Maut berekenen?

Hoe wordt de hoogte van deze belasting voor vrachtwagens vastgesteld? Maut wordt sowieso geheven bij vrachtwagens, die zwaarder zijn dan 3.5 ton maximale toegestane massa. De hoogte van de tol wordt echter niet bepaald door het gewicht, maar door het aantal assen van de vrachtwagencombinatie en de Euronorm. Hoe schoner de vrachtauto rijdt, des te lager is de Maut die je moet betalen. Hoe wordt dit geregistreerd? In de vrachtwagen is vaak een kastje geïnstalleerd. Deze registreert hoeveel kilometer de vrachtwagen aflegt over de snelwegen vanaf de grens gezien en zo wordt de Maut berekend en belast. Bij deze berekening maakt het niet uit of de vrachtwagen leeg of volgeladen is.

tolheffing voor vrachtwagens

Wijzigingen in het Maut beleid

De manier waarop deze tol wordt berekend en de hoogte van dit bedrag is aan veranderingen onderhevig. Dit is het gevolg van een aantal wetswijzigingen, waarvan de eerste op 14 juli 2023. In deze Mautänderungsgesetz werden nieuwe tarieven vastgesteld en werd bepaald dat er een CO²-heffing moest komen bovenop de tol. Voertuigen op aardgas zijn bovendien niet meer vrijgesteld van LKW Maut. Per 1 juli 2024 is daarbij het gewicht van de vrachtwagens gewijzigd. Nu moet er al tol betaald worden bij een maximale toegestane massa van 3.5 ton, waar dat voor 2024 nog 7.5 ton was. Als laatste wordt het nu berekend op basis van de maximum toegestane massa in plaats van het maximum toegestane totaalgewicht binnen de verschillende soorten transport.

De CO²-heffing

Daarnaast betaal je nu een CO²-toeslag boven op de tol als gevolg van de ontwikkelingen binnen de transport en logistiek, waarbij geprobeerd wordt een minimalisatie van milieuvervuiling te bewerkstelligen in de transportwereld. Deze toeslag bedraagt €200 per ton CO² die uitgestoten wordt op de rit. Hierdoor bestaat de Maut sinds 2023 uit vier kostenposten: de geluidshinder, de kosten van infrastructuur, de luchtverontreiniging en de CO²-heffing.

Wat moet je doen?

Wanneer je naar Duitsland gaat met de vrachtauto, dan moet je met Toll Collect contact opnemen. Deze organisatie deelt namelijk alle vrachtwagens automatisch in bij de duurste CO²-emissieklasse. Valt jouw vrachtwagen echter in een goedkopere klasse dan moet je zelf de juiste gegevens doorgeven aan de instantie. Op de website kun je ook nakijken onder welke klasse jouw truck valt.

Hoe betaal je Maut?

Wanneer je van tevoren weet dat je een traject moet rijden over wegen die vallen onder Maut, dan kun je die kilometers van tevoren al kopen. Je kunt kilometers kopen bij specifieke terminals, die je vindt bij tankstations en bij sommige grensovergangen. Je kunt ook alvast de Maut betalen op internet of via een tegoedrekening. Heb je nu vaker deze route of andere routes over belaste wegen? Laat dan een On Board Unit in de vrachtauto inbouwen. Deze OBU ter grootte van een kastje registreert automatisch het aantal gereden kilometers. Het tolkastje weet ook hoeveel van deze kilometers op Maut belaste wegen heeft plaatsgevonden. Deze kilometers worden doorgegeven aan Toll Connect met een antenne op de vrachtwagen. Per maand stuurt Toll Connect een factuur op van alle gereden kilometers op Maut wegen. Deze rekening betaal je vervolgens met automatische incasso of creditcard.

Je ziet wel eens vrachtauto’s rijden met een bordje convoi exceptionnel op de oplegger. Dit betekent dat deze vrachtwagens belast zijn met speciaal transport. Dit zijn zware en uitzonderlijke transportklussen, zoals het vervoer van technische machines. In dit artikel zullen we dieper ingaan op wat speciaal transport inhoudt en welke regels er verbonden zijn aan dit uitzonderlijk transport.

Wat is speciaal transport?

Wanneer spreek je nu over speciaal transport? Exceptioneel of uitzonderlijk transport heeft betrekking op zware en bijzondere transportklussen. Hierbij moeten goederen getransporteerd worden, die eigenlijk niet zomaar zijn toegestaan op de weg, omdat ze te zwaar zijn of qua afmetingen niet toegestaan zijn. Toch moeten uiteraard ook dergelijke goederen op hun bestemming aankomen. Om deze producten op hun plek te krijgen, is een speciale vorm van transport ontstaan: convoi exceptionnel oftewel exceptioneel/uitzonderlijk/speciaal transport. Niet ieder transportbedrijf mag convoi exceptionnel zo maar ondernemen. Er is namelijk een vergunning of ontheffing voor nodig. Wil je jouw eigen transportbedrijf beginnen en wil jij je graag bezighouden met dit speciaal transport? Houd hier dan rekening mee met extra opleidingen, aanvragen vergunningen en dergelijke.

Voorbeelden van uitzonderlijk transport

Welke goederen worden nu met exceptioneel transport vervoerd? Denk hierbij aan goederen, zoals:

Lengte en breedte transport

Bij speciaal transport kunnen de goederen wat betreft afmetingen in breedte of lengte te groot zijn. Speciaal transport is in Nederland een breedte groter dan 2.75 meter. Valt de breedte buiten deze afmeting, dan is er sprake van breedte transport. Er zijn ontheffingen aan te vragen tot een breedte van 4.5 meter. De hoogte van de goederen moet lager dan 4 meter zijn. Wanneer je goederen juist te lang zijn, dan heb je te maken met lengtetransport. De lengtes van dit speciaal transport zijn in Nederland opgenomen in de regeling voertuigen, te vinden in een handig overzicht bij het RDW. Over het algemeen geldt een lengte van 18.75 meter bij een vrachtwagen en een lengte van 16.5 meter bij een trekker-oplegger. Het gewicht dient onder de vijftig ton te blijven, anders spreek je van speciaal transport op basis van gewicht.

uitzonderlijk transpot

Hoe wordt speciaal transport uitgevoerd?

Door de aparte afmetingen of het grote gewicht van de goederen bij speciaal transport, wordt deze manier van transport niet met een standaard vrachtauto uitgevoerd. Transportbedrijven die een vergunning of ontheffing hebben voor speciaal transport hebben speciale trucks beschikbaar met een krachtigere motor dan de normale vrachtwagens. Deze sterke motor zorgt ervoor dat zware goederen als silo’s en turbines makkelijk getransporteerd kunnen worden. Bij grote goederen is een speciale oplegger noodzakelijk met meerdere assen, zodat een hoger gewicht en langere lengte veilig vervoerd kunnen worden. Er zijn ook uitschuifbare opleggers mogelijk, die in lengte verstelbaar zijn. Als laatste kunnen diepladers gebruikt worden. Deze opleggers vervoeren de goederen verlaagd tussen de wielassen, waardoor ze makkelijk onder bruggen door vervoerd kunnen worden. Dit zorgt echter wel voor hindernissen bij drempels of spoorwegovergangen.

Begeleiding op de weg

Niet alleen zijn speciale vergunningen nodig bij exceptioneel transport, maar ook kan er begeleiding op de weg nodig zijn. Bij extra begeleiding rijden een of meerdere wagens mee met de truck. Soms is zelfs een alternatieve route nodig, die het speciaal transport moet volgen. Voorbereiding is hierbij het belangrijkst. Het kan namelijk zo zijn dat er straatmeubilair tijdelijk verwijderd moet worden, zodat het uitzonderlijk transport langs kan rijden.

Kosten van speciaal transport

Het is lastig om een vaste prijs te geven voor convoi exceptionnel. Het prijskaartje is namelijk afhankelijk van de ontheffingen die afgedragen moeten worden, het gewicht van de goederen (voor de brandstofkosten) en hoeveel materieel voor het transport nodig is. Daarnaast kosten dingen als extra begeleiding en aanpassingen in het straatmeubilair ook geld. Reken ongeveer op een prijs tussen de €1500 en €4500 voor je transportklus.

Intermodaal transport is een term die steeds vaker opduikt in de logistieke wereld, maar wat is het? In essentie verwijst intermodaal transport naar het gebruik van meerdere transportmiddelen om goederen van de ene locatie naar de andere te vervoeren. Deze methode combineert de voordelen van verschillende transportmodi, zoals de flexibiliteit van wegtransport en de efficiëntie van spoor- of zeevervoer, om zo een naadloze en vaak kostenefficiënte logistieke oplossing te bieden. In deze blog leren we je meer over intermodaal transport: de betekenis, de voor- en nadelen en de verschillende laadeenheden.

Wat is intermodaal transport?

Intermodaal transport is een manier van goederenvervoer, waarbij containers met goederen via verschillende transportwijzen vervoerd worden, zoals per schip of over het spoor. De goederen zelf worden niet behandeld bij de wisseling van transportmethode. Per transportwijze is een aparte vervoerder de verantwoordelijke. Er zijn dus meerdere contracten binnen een order. Intermodaal goederenvervoer vindt zijn oorsprong in de achttiende eeuw, toen de Britten kolen in containers via het spoor en het water wisten te verschepen. Sinds de jaren zestig van de vorige eeuw prefereert men intermodaal transport en is het de populairste methode voor zeevracht.

Verschil tussen intermodaal en multimodaal transport

Multimodaal transport verschilt van intermodaal vervoer in het volgende: bij multimodaal transport worden er meerdere modaliteiten ingezet om de hele route te voltooien. Bij multimodaal transport heeft slechts één vervoerder de verantwoording over de hele route die afgelegd wordt. Zo is de verantwoordelijkheid een centraal punt en is er slechts één contract nodig. Het biedt echter weinig flexibiliteit en er wordt gerekend met vaste tarieven.

intermodaal transport

Voordelen intermodaal transport

Intermodaal vervoer biedt tal van voordelen die het aantrekkelijk maken voor bedrijven die op zoek zijn naar efficiënte en duurzame logistieke oplossingen:

En de nadelen van intermodaal goederenvervoer?

Er zitten ook een aantal nadelen aan intermodaal transport verbonden. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van meerdere transportmiddelen, waardoor je een groter risico loopt op een niet-tijdige levering. Bovendien kan de levering vertraging oplopen onderweg. Een spoorweg loopt bijvoorbeeld niet tot aan de deur. Er zijn kortom weinig mogelijkheden voor een directe route naar de eindbestemming.

intermodaal transport via trein

De verschillende laadeenheden bij intermodaal vervoer

Intermodaal transport kan in verschillende vormen voorkomen. Hierbij wordt ook een onderscheid gemaakt tussen de verschillende vormen van laadeenheden. Zo kun je te maken krijgen met opleggers, zeecontainers of wissellaadbakken.

Opleggers

Opleggers zie je het meest op de weg en worden gecombineerd met vrachtauto’s en een chauffeur. Dit noem je begeleid vervoer. Er is bij opleggers ook nog onbegeleid vervoer. Dat is, wanneer goederen alleen in een oplegger vervoerd worden zonder vrachtwagen en chauffeur. Deze opleggers worden op speciale spoorwagens gezet om via de trein te vervoeren.

Zeecontainers

Zeecontainers zijn containers die vervoerd worden op containerschepen. Deze containers moeten voldoen aan speciale eisen en worden hierna CSC-gecertificeerd. Zeecontainers hebben verschillende breedtes en lengtes.

Wissellaadbakken

Wissellaadbakken zijn eigenlijk zeecontainers met een afwijkende maat. Er wordt hierbij afgeweken van de ISO-norm. De grotere binnenmaten zorgen ervoor dat er effectiever geladen kan worden. Bovendien hebben deze speciale bakken een verschil in verlading: bovenaf met de kraan, onderaf met de kraan en zijbelading.

Transport is een essentieel onderdeel van ons dagelijkse leven, maar wat betekent transport nu precies? In dit artikel gaan we dieper in op de vraag: wat is transport? Hierbij gaan we dieper in op het verschil tussen de termen transport, vervoer en logistiek en besteden we aandacht aan de verschillende soorten transport die er zijn.

Transport betekenis

De betekenis van transport verwijst naar het verplaatsen van goederen van de ene plaats naar de andere. Er zijn verschillende vormen van transport, zoals wegtransport, spoortransport, luchttransport, maritiemtransport en pijpleidingen. Het is essentieel voor handel en economische activiteiten en het speelt een cruciale rol in de wereldeconomie door het mogelijk maken van de distributie van goederen.

Wat is het verschil tussen transport en vervoer?

Over het algemeen worden de termen vaak door elkaar gebruikt. Toch vindt er in de Nederlandse taal een subtiel onderscheid plaats tussen beide woorden. Transport verwijst meer naar de verplaatsing van goederen, terwijl vervoer meer slaat op het verplaatsen van personen.

Wat is transport en logistiek?

Ook de begrippen transport en logistiek worden vaker door elkaar gebruikt. Transport is echter maar een onderdeel van de logistieke keten. Logistiek zou je kunnen omschrijven als alle benodigde activiteiten, die uitgevoerd moeten worden om artikelen aan de consumenten te leveren. Onder de logistiek valt dientengevolge ook:

transport

Het belang van logistiek

Het belang van logistiek kan niet worden overschat, omdat het een cruciale rol speelt in verschillende aspecten van het bedrijfsleven en de samenleving. De logistiek streeft naar het optimaliseren van processen om de efficiëntie te verbeteren, zoals het minimaliseren van kosten, het verminderen van doorlooptijden en het maximaliseren van de gebruikte middelen. Een effectieve logistiek zorgt dientengevolge voor tijdige levering van producten en diensten, wat de klanttevredenheid verhoogt en het concurrentievermogen van een bedrijf verbetert. Al met al is logistiek van vitaal belang voor een soepele werking van bedrijven, de economie en de samenleving als geheel en het speelt een cruciale rol in het voldoen aan de steeds veranderende behoeften van de markt en de technologische ontwikkelingen binnen de transportwereld.

Verschillende vormen van transport

Er zijn verschillende manieren om goederen van plek A naar B te krijgen. Wegtransport omvat het gebruik van wegen en voertuigen, zoals vrachtwagens en busjes, om goederen te verplaatsen. Het is een van de meest gebruikte vormen van transport vanwege de flexibiliteit en toegankelijkheid. Luchttransport maakt gebruik van vliegtuigen om vracht over lange afstanden te vervoeren. Het is snel en efficiënt, waardoor het ideaal is voor internationale handel. Zeevaart betreft het vervoer van goederen via schepen en boten over waterwegen zoals oceanen, zeeën en rivieren, daarnaast is het een vorm van intermodaal transport. Bovendien is er nog het spoortransport. Deze transportmodus maakt gebruik van treinen om vracht te verplaatsen over een netwerk van spoorwegen. Het is efficiënt en milieuvriendelijk, vooral voor lange afstanden over het land.

transport betekenis

Werkzaamheden transportbedrijf

Wanneer je denkt aan een baan in de transportwereld, denk je vaak aan een baan als vrachtwagenchauffeur. De transportwereld is echter veel uitgebreider. Rondom transport vinden namelijk meerdere werkzaamheden plaats dan de daadwerkelijke verplaatsing van goederen. De werkzaamheden van een transportbedrijf omvatten verschillende aspecten van het verplaatsen van goederen van de ene locatie naar de andere. Hier zijn enkele veelvoorkomende taken van een transportbedrijf:

Welke certificaten zijn nodig om in transport te werken?

Wanneer je werkzaamheden verricht voor een transportbedrijf, dan heb je vaker certificaten nodig. Als chauffeur van een vrachtwagen heb je bijvoorbeeld een NIWO-vergunning nodig. Heb je een andere rol in de transportketen, dan kan het zelfs zo zijn dat je een cursus moet volgen.

Transport is een essentieel onderdeel van onze moderne samenleving, waarbij goederen en mensen over de hele wereld worden verplaatst. Er bestaan verschillende methoden van transport, elk met zijn eigen unieke kenmerken en toepassingen. In dit artikel zullen we de diverse soorten transport verkennen en hun belang in onze samenleving bespreken.

Hoe kies je uit de verschillende soorten transport de beste manier?

Er zijn verschillende manieren van vervoer mogelijk, maar hoe kies je nu wat jouw ideale transportmodus is? Let om die vraag te kunnen beantwoorden op de volgende aspecten:

Maritiem transport

Maritiem vervoer, waaronder zeetransport, is al eeuwenlang een van de belangrijkste schakels in de internationale transportwereld. Bovendien is het zeetransport aan flinke ontwikkelingen onderhevig. Er komen steeds meer slimme en schone schepen op de wateren terecht. Verschillende soorten schepen, waaronder containerschepen, tankers en bulkcarriers, worden gebruikt in zee- en watertransport. Havens fungeren als knooppunten waar goederen worden geladen, gelost en opgeslagen.

Binnenvaart

Binnenvaart verwijst naar het vervoer van goederen en passagiers over binnenwateren zoals rivieren, kanalen en meren. Deze vorm maakt gebruik van speciaal transport, dit zijn ontworpen schepen die geschikt zijn voor het navigeren door binnenwateren. Binnenvaartschepen variëren in grootte en type, van kleine vrachtschepen tot grote tankers en passagiersschepen. Binnenvaart biedt een kosteneffectieve en milieuvriendelijke manier om goederen te vervoeren, vooral voor bulkgoederen en zware ladingen. Het speelt een belangrijke rol in het transportnetwerk, waarbij grote zeehavens als Rotterdam en Antwerpen verbonden worden met het binnenland.

Spoortransport

Een manier om goederen te transporteren via het land is per trein. Treinen vormen een energiezuinige manier om grote hoeveelheden producten in een keer op energiezuinige wijze te transporteren. Om deze redenen is spoortransport ook goedkoper dan bijvoorbeeld wegtransport. Het nadeel van spoortransport is wel dat treinen de goederen niet van deur tot deur kunnen brengen, waardoor een combinatie met wegtransport veelal nog nodig is.

Wegtransport

De naam zegt het al, maar wegtransport is al het transport dat over de weg plaatsvindt in bijvoorbeeld vrachtwagens. Het grote voordeel van transport over de weg is dat elke locatie bereikt kan worden, iets wat in de scheepvaart en spoortransport niet altijd mogelijk is. Daarom wordt wegtransport vaak gecombineerd met andere transportvormen. Het grote nadeel van deze transportmodus is dat het vaak een vervuilende manier en dure wijze van transport is.

Koeriersdiensten

Koerierdiensten en postbedrijven zorgen ervoor dat het transport van pakketten en zendingen binnen een bepaald tijdsbestek plaatsvindt. Een koeriersbedrijf heeft als voordeel dat het niet aan de eisen zoals vakbekwaamheid hoeft te voldoen. Het laadvermogen moet dan wel onder de 500 kilogram blijven. De kosten van deze diensten zijn dan ook afhankelijk van de aard van je goederen, het gewicht, bestemming en tijd waarin bezorgd moet worden.

Luchttransport

Goederen kunnen ook met goederenvliegtuigen, of zelfs helicopters door het luchtruim vervoerd worden. Deze soorten van transport zijn duurder dan zeevervoer, maar ook vlugger. Doordat vliegtuigen nog een flinke bron vormen van milieuonvriendelijke uitstoot, is het echter niet logisch dat het luchttransport een rendabele wijze wordt om goederen te transporteren over de wereld. Het luchttransport kan namelijk niet goed meegaan met de trends en ontwikkelingen in de transportwereld.

Intermodaal goederenvervoer

Om optimaal de verschillende wijzen van transport te combineren is intermodaal goederenvervoer erg populair tegenwoordig. Intermodaal goederenvervoer is een transportmethode waarbij verschillende vormen van transport worden gecombineerd om goederen van het ene punt naar het andere te verplaatsen. Deze methode maakt gebruik van een combinatie van bijvoorbeeld vrachtwagens, treinen, schepen en vliegtuigen, waarbij de goederen tijdens het transport worden overgeladen van het ene voertuig naar het andere. Het doel van intermodaal goederenvervoer is om de efficiëntie te verhogen en kosten te verlagen door gebruik te maken van de sterke punten van elk type transportmiddel.

Pijpleiding transport

In geringe mate vindt er zelfs transport plaats via pijpleidingen. Denk bijvoorbeeld aan het transport van vloeistoffen en gas, zoals olie, water of aardgas. Pijpleidingen worden gebruikt voor het transporteren van grote hoeveelheden van deze materialen over lange afstanden, zowel ondergronds als bovengronds. Deze vorm van transport is efficiënt, veilig en milieuvriendelijk, omdat het geen gebruik maakt van weg-, spoor- of luchtverkeer en geen schadelijke emissies produceert tijdens het transport. Transport via pijpleidingen speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol in de energie-industrie voor het transporteren van olie en gas van productielocaties naar raffinaderijen en eindgebruikers.

In een tijdperk van voortdurende verandering is het essentieel om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen, vooral in de dynamische wereld van transport en logistiek. Deze sector ondergaat voortdurend transformaties die niet alleen de efficiëntie vergroten, maar ook de manier waarop goederen en diensten worden geleverd vormgeven. Wil jij meer weten over hoe je een transportbedrijf opricht? Lees het hier. Dit artikel zal stilstaan bij de trends en ontwikkelingen in transport en logistiek.

Waarom is de voortdurende ontwikkeling in transport en logistiek van belang?

Blijvende ontwikkeling in de transport en logistiek is van groot belang om verschillende redenen:

Door voortdurend in te spelen op veranderende behoeften en verwachtingen van klanten kan de sector de klanttevredenheid verhogen. Snellere leveringen, real-time tracking en betere communicatie zijn enkele van de voordelen die hieruit voortkomen. Ben jij op zoek naar iemand die dit binnen jouw bedrijf weet te regelen en op de hoogte is van alle ontwikkelingen en trends? Huur dan een externe vervoersmanager in.

trends logistiek

Vijf trends in de logistiek

De trends en ontwikkelingen in verschillende soorten transport en logistiek weerspiegelen de dynamiek en uitdagingen van de moderne logistieke sector, waarin technologische innovatie, duurzaamheid en aanpassingsvermogen centraal staan. Hieronder volgen vijf logistieke trends, die steeds meer aan belang winnen.

Supply chain is flexibeler

Een van de opvallende ontwikkelingen in de hedendaagse bedrijfsvoering is de toegenomen flexibiliteit van de supplychain. Deze flexibiliteit is cruciaal geworden om snel te kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden en klantbehoeften. Deze flexibiliteit wordt vooral bewerkstelligd door technologische vooruitgang, omnichannel distributie en data-analyses.

Supply chain is meer zichtbaar

De logistieke sector ondergaat een digitale revolutie, waarbij technologieën zoals de Internet of Things (IoT) en cloud computing de manier waarop bedrijven hun supply chain beheren, transformeren. Deze digitalisering leidt tot meer transparantie, betere traceerbaarheid van goederen en uiteindelijk een verhoogde klanttevredenheid. Bedrijven die deze trend omarmen, kunnen profiteren van efficiëntere processen en betere besluitvorming. Blockchain-technologie belooft transparantie en veiligheid in de supply chain. Met onveranderlijke, gedecentraliseerde grootboeken kunnen bedrijven de herkomst van producten volgen en fraude verminderen. Dit draagt niet alleen bij aan de integriteit van de supply chain, maar versterkt ook het vertrouwen tussen alle betrokken partijen.

Automatisering

De logistieke sector ondergaat een digitale transformatie met toenemende automatisering en digitalisering van processen. Dit omvat het gebruik van geavanceerde software voor voorraadbeheer, transportplanning en tracking. Daarnaast winnen technologieën zoals blockchain en het Internet of Things (IoT) terrein om de zichtbaarheid van goederenstromen te vergroten en processen verder te optimaliseren.

Minimalisatie vervuiling van milieu

Duurzaamheid staat hoog op de agenda in de transport- en logistieke sector. Bedrijven streven naar groenere alternatieven, zoals elektrische vrachtwagens en gebruik van hernieuwbare energie. Deze focus op duurzaamheid is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor het imago van bedrijven, aangezien consumenten steeds milieubewuster worden. Voor zwaardere vrachtwagens wordt dan ook wel eens Maut geteld in bepaalde landen, een soort tolheffing.

Toename vraag naar personeel door e-commerce

Met de groei van e-commerce is de logistieke sector geconfronteerd met nieuwe uitdagingen. Het efficiënt afhandelen van grote hoeveelheden kleine zendingen, vooral in de zogenoemde 'last mile', is een cruciale overweging geworden. Innovatieve oplossingen, zoals samenwerkingen met lokale leveranciers en gebruik van geavanceerde routeplanningssystemen, zijn essentieel om aan de eisen van e-commerce te voldoen. Bovendien groeit de vraag naar bezorg- en verzenddiensten, waardoor de vraag naar arbeidskrachten ook toeneemt.

transport trends

5 Trends in transport

Ook de transportwereld staat niet stil. Er zijn een aantal opvallen transport trends gaande, die deze sector volledig zal veranderen.

Minder uitstoot

Een belangrijke trend in de transportsector is de verschuiving naar duurzamere vervoerswijzen, met name elektrificatie van voertuigen, aangezien de Nederlandse overheid de stikstof-uitstoot drastisch wil terugdringen. Elektrische auto’s en elektrische vrachtwagens winnen aan populariteit, gedreven door strengere milieunormen en het streven naar verminderde uitstoot van broeikasgassen. Lees in dit artikel meer over welke vrachtauto’s op dit moment het straatbeeld kleuren.

Nieuwe planningsmethoden

Binnen de transportsector zijn er verschillende nieuwe planningsmethoden die worden toegepast om efficiënter, flexibeler en duurzamer te opereren. Denk hierbij aan planningsmethoden als real-time dynamische planning, predictive analytics en collaboratieve planning.

Slimme verkeerslichten

Binnen de transportsector is een opvallende trend de implementatie van intelligente verkeersregelinstallaties. Deze geavanceerde systemen maken gebruik van technologie en data om verkeersstromen te optimaliseren en de verkeersdoorstroming te verbeteren. De mobiele applicatie Flitsmeister speelt hier bijvoorbeeld mooi op in.

Groei grote bedrijven

Steeds vaker fuseren grote transportbedrijven ook, zoals in 2020 met de fusie van Peter Appel en Simon Loos. Dit houdt in dat de beide netwerken gecombineerd worden en de bedrijven nu profiteren van de know how van elkaar. Kleinere transportbedrijven zullen daarom steeds meer als onderaannemer aan de slag gaan.

Werken als chauffeur moeilijk

Chauffeurs moeten steeds meer leren steviger in hun schoenen te staan, omdat het respect van klanten en medeweggebruikers vaak tot een minimum gedaald is. Bovendien worden met alle overige ontwikkelingen de boordcomputers steeds lastiger, waardoor een chauffeur echt met zijn tijd mee moet groeien.

De transportindustrie in Nederland biedt tal van kansen voor ondernemers die hun eigen transportbedrijf willen starten. Het opzetten van een transportbedrijf kan een spannende onderneming zijn, want het vereist de juiste planning en uitvoering. Deze blog zal je op weg helpen door te kijken naar hoe jij je eigen transport bedrijf kunt beginnen.

Twee soorten transport

Je kunt als ondernemer in dienst zijn van een derde partij en voor die organisatie de goederen transporteren van A naar B. Dit staat bekend als het beroepsgoederenvervoer. Start je jouw transportbedrijf in deze branche, dan moet je bij de NIWO een Eurovergunning aanvragen bij een wagen met een laadvermogen zwaarder dan 500 kilogram. Onze tip: regel een externe vervoersmanager, die je helpt met deze aanvraag. Klik op de link om een externe vervoersmanager te vinden.

Wanneer je een bedrijf gaat starten en daarvoor zelf het vervoer van eigen goederen regelt, heb je geen vergunningplicht. Je hoeft je kortom niet te registreren, maar je moet wel kunnen aantonen dat het om eigen vervoer gaat.

eigen transportbedrijf starten

Wat heb je nodig om een transport bedrijf te beginnen?

Een van de eerste stappen bij het opzetten van een transportbedrijf is het kiezen van het juiste voertuig. Dit hangt sterk af van het type transport dat je wilt aanbieden. Voor koeriersdiensten kan een bestelwagen voldoende zijn, terwijl bij goederentransport een vrachtwagen beter is. Lees hier meer over de verschillende soorten vrachtauto’s, die er zijn.

Een tweede vereiste zijn de geschikte diploma’s. Wanneer je een transport bedrijf wilt beginnen, moet je het vakdiploma Ondernemer Beroepsgoederenvervoer over de weg hebben. Je doet hierbij examen in zes modules en het CBR neemt deze examens af. Dit diploma heb je ook nodig voor de aanvraag van je NIWO-vergunning.

Eurovergunning

Een NIWO-vergunning, ook bekend als de Eurovergunning, is een vergunning die nodig is voor Nederlandse transportbedrijven die actief zijn in het beroepsgoederenvervoer over de weg. De NIWO-vergunning wordt uitgegeven door de NIWO, die verantwoordelijk is voor het toezicht op en de regelgeving van transportbedrijven in Nederland. Het doel van deze vergunning is om ervoor te zorgen dat transportbedrijven voldoen aan wettelijke eisen en normen met betrekking tot transportveiligheid, eerlijke concurrentie, en de naleving van arbeidsomstandigheden. Om in aanmerking te komen voor een NIWO-vergunning, moeten transportbedrijven voldoen aan bepaalde criteria en voorwaarden:

Wil je jouw NIWO-vergunning snel geregeld hebben? Klik dan op deze link.

transportbedrijf starten

Hoe moet je een transportbedrijf starten?

Als je een transport bedrijf wil beginnen, kun je de volgende stappen ondernemen om succesvol van de grond te komen met je organisatie:

Kosten om eigen transportbedrijf te starten

Om aan de kredietwaardigheidseis te voldoen, moet je minstens €9.000 aan eigen vermogen hebben. Dit geldt alleen voor je eerste voertuig. Voor elk voertuig hierna heb je een extra €5.000 nodig. Om aan de overige eisen te voldoen, heb je de volgende zaken nodig:

Voor het beginnen van een transport bedrijf is het belangrijk dat je op de hoogte bent van alle trends en ontwikkelingen. Wil je meer weten over de trends en ontwikkelingen binnen de transport en logistiek? Lees dan deze blog!

Vrachtwagens zijn een onmisbare schakel in het moderne transportwezen. Ze vormen de ruggengraat van goederenvervoer over de weg en spelen een cruciale rol bij het leveren van diverse producten, van levensmiddelen tot industriële materialen. Externe vervoersactiviteiten worden geregeld door een externe vervoersmanager. Lees hier meer over wat een externe vervoersmanager is. In dit artikel gaan we dieper in op de bekendste soorten vrachtwagens op de Nederlandse wegen.

Verschillen in uiterlijk bij de verschillende soorten vrachtwagens

Wanneer je vrachtauto’s op de weg ziet rijden, zul je zien dat hoewel de vrachtwagens op elkaar lijken er toch wat verschillen zitten in het uiterlijk van de voertuigen. Er rijden in Europa bijvoorbeeld vooral veel frontstuur vrachtwagens, waarbij de cabine zich boven de motor bevindt. In Noord-Amerika rijden ze vaak met de torpedofront vrachtauto’s. Hierbij heeft de vrachtwagen een langere snuit, waarbij de motor in de snuit zit. Achter de neus bevindt zich pas de cabine. Houd er rekening mee dat je, wanneer je zelf een vrachtwagen gaat besturen op de Europese weg, een NIWO vergunning nodig hebt. Vraag deze hier aan.

soorten vrachtwagens: torpedofront

Vrachtwagen soorten: Trekkers en bakwagens

Een trekker is eigenlijk het onderdeel van de vrachtwagen dat de oplegger (trailer) over de weg heen vervoerd. De trekker bestaat uit de cabine en het stuk, waar de oplegger aan bevestigd wordt. Deze vrachtwagen soorten bestaan dus uit twee delen: de trekker en de trailer. Hierin verschilt dit type vrachtwagen van de bakwagen, die uit een geheel bestaat. De bakwagen bestaat bijvoorbeeld uit drie assen en zes wielen, waarbij een as aangedreven wordt.

Containervrachtwagens

Containervrachtwagens zijn vrachtwagens, die containers met bulkgoederen vervoeren. De grootte van de container kan variëren van 35 tot 60 m³. De containers zijn vervaardigd uit aluminium en zijn hierdoor relatief licht in gewicht. Sommige containers zijn ook van staal.

Mixer vrachtauto’s

Mixer vrachtwagens, ook wel betonmixers genoemd, zijn speciale soorten vrachtwagens die worden gebruikt voor het vervoeren en mengen van vers beton. Hiermee kunnen bouwprojecten ter plaatse van beton worden voorzien. Het meest opvallende kenmerk van een mixer vrachtwagen is de grote draaiende trommel op de achterkant van het voertuig. Deze trommel is ontworpen om beton te mengen en te behouden, terwijl het wordt getransporteerd naar de bouwplaats.

soorten vrachtwagens: de betonmixer

Kippers

Kippers oftewel de kiepvrachtwagens behoren tot de type vrachtwagens, die veel in de bouw ingezet worden. Bij deze vrachtwagens staat er een open laadbak op de achterzijde van de vrachtauto. In deze laadbak worden zaken als afval, puin of zand/grind materiaal vervoerd. Bij het lossen van de laadbak wordt met hydrologische druk de laadbak omhoog en achterover gekanteld, waardoor de lading eruit kan glijden.

Vrachtwagens met kraan

Vrachtwagens met kraan zijn vrachtwagens die zijn uitgerust met een hijskraan. Deze speciale voertuigen worden gebruikt voor het hijsen en verplaatsen van zware lasten op bouwplaatsen, in logistieke operaties en in andere situaties waar hijs- en hefwerk vereist is. Denk bijvoorbeeld aan de vrachtwagens van afvalverwerkers, die gemeenschappelijke afvalcontainers uit de grond omhoog takelen.

Verschillende soorten transport vrachtwagens

De distributievrachtwagens rijden het meest op de openbare weg en hebben als functie de transport van allerhande goederen ter bevoorrading van de detailhandel, horeca en industrie.

Veewagens

Veewagens zijn speciale vrachtwagens die worden gebruikt voor het vervoeren van levende dieren, zoals vee, pluimvee en andere dieren. Deze wagens zijn ontworpen om de dieren veilig en comfortabel te transporteren van de ene locatie naar de andere, zoals van boerderijen naar slachthuizen, markten of andere bestemmingen.

Tankwagens

De tankwagens vallen onder de verschillende soorten transport vrachtwagens. Een tankvrachtwagen heeft iets weg van de containervrachtauto, maar de tanks vervoeren gevaarlijke vloeistoffen of gas. Bij het lossen worden deze stoffen uit de tank gepompt. Een tankwagen moet hierdoor aan strenge eisen voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld goed thermisch geïsoleerd zijn. Tankwagens bestaan uit een trekker en een tankoplegger.

soorten vrachtwagens: de tankwagen

Tautliners

Tautliners zijn speciale vrachtwagenopleggers die worden gebruikt voor het vervoeren van allerlei soorten goederen. Ze zijn ontworpen om flexibiliteit te bieden bij het laden en lossen, terwijl de lading beschermd blijft tegen weersinvloeden en nieuwsgierige blikken. Het meest opvallende kenmerk van een tautliner is het schuifzeil dat aan beide zijden van de trailer is bevestigd. Dit zeil kan soepel worden geopend en gesloten, waardoor de zijkanten van de trailer toegankelijk zijn voor laden en lossen.

LZV

Binnen Nederland mogen vrachtwagens een maximaal gewicht hebben van vijftig ton. De lengte van het voertuig mag een lengte van 18.75 meter hebben. De langere en zwaardere vrachtwagencombinaties (LZV) mogen een maximaal gewicht hebben van zestig ton en een lengte van iets meer dan 25 meter. Deze vrachtwagens mogen wel alleen maar over bepaalde wegen rijden en deze vrachtwagens mogen alleen van industriegebied naar industriegebied rijden. Ben je van plan om een eigen transportbedrijf te beginnen? Lees dan hier wat daar allemaal bij komt kijken.